Veilig en wel in Mumbai city

11 december 2016 - Mumbai (Bombay), India

Ok ik ga me er toch aan wagen, een reisblog, omdat ik er na dag 1 van overtuigd ben dat het een briljant avontuur gaat worden, 3 maanden wonen en werken in Mumbai!

In het vliegtuig mocht ik al kennis maken met de vriendelijkheid van de Indiase cultuur, toen ik naast Daj kwam te zitten, een Indiase man die al 20 jaar in Seattle woont en nu de familie in Mumbai kwam bezoeken. Hij kon niet stoppen met lachen omdat ik zo zenuwachtig was tijdens het opstijgen en besloot daarom samen met mij aan meditatie te doen om de vlucht te overleven. Vervolgens raakten we aan de praat en was het zo gezellig dat we zelfs van de stewardess de vraag kregen of we iets stiller konden zijn, sommige passagiers probeerden te slapen, oeps! We hebben mail adressen uitgewisseld dus ik denk dat we nog wel een klein biertje gaan drinken één dezen dagen.

En toen kwam ik aan, Mumbai city, met haar ruim 17 miljoen inwoners de grootste stad van India. De Lonely Planet schrijft er het volgende over: "If Mumbai is your introduction to India, prepare yourself. The city isn't a threatening place but its furious energy, limited public transport and punishing pollution makes it challenging for visitors." Tel daar de geld problemen die ze nu hebben bij op (onmogelijk om geld te pinnen, en als je eind-de-lijk gepind hebt krijg je alleen briefjes van 2000 rupees die niemand voor je kan breken), en dan weet je dat het een uitdaging is. Als je de basics echter eenmaal onder controle hebt is het fantastisch! Een bizarre stad met enorme verschillen tussen arm en rijk, prachtige architectuur en kunst (ik ben zowaar cultureel bezig geweest vandaag), ontzettend vriendelijke mensen en uiteraard geweldig eten.

Ik woon in Andheri East, iets ten noord-oosten van het vliegveld. Omdat ik vandaag de hele dag lekker de toerist kont uithangen besloot ik na een pittig Indiaas ontbijt meteen maar de taxi te pakken naar het zuiden van Mumbai, Fort area & Churchgate en Colaba, waar veel van Mumbai's Victoriaanse gebouwen zijn, de art district is, en waar het beroemde Taj Mahal Palace staat. Is Mumbai aan het begin misschien wat overweldigend met haar drukte, getoeter, chaotische verkeer en de vele tuk tuks, als je even hebt rondgelopen merk je dat het allemaal best mee valt. Je wordt als westerling weliswaar continu lastig gevallen voor foto's, maar echt gevaarlijk is het volgens mij niet. Ik heb met veel mensen gebabbeld op straat, en ze zeggen allemaal hetzelfde: "Mumbai is een grote stad, er wonen hier zo veel verschillende mensen, veel moderner dan de rest van India, mensen zijn alleen maar vriendelijk en trots op India, heel veilig hier, geen probleem", en zo voelt het ook. Kinderen zijn lekker aan het vliegeren, er wordt een hoop op straat gecricket (ik ben al uitgenodigd voor een wedstrijdje volgende week zondag) en er wordt vooral lekker veel gegeten. Overigens is het vandaag natuurlijk wel zondag en nu was t al gekkenhuis op de weg, dus ik ben benieuwd hoe dat er morgen aan toe gaat!

Morgen de eerste werkdag hier. Ik ben razend benieuwd naar het kantoor, mijn collega's, de werkwijze, de data, de programma's, alles! En vooral ook erg benieuwd naar de kleding die ze hier dragen. Ik heb vandaag van veel mensen gehoord dat het schouders bedekken en geen blote knieën ouderwets is en dat dat helemaal niet nodig is, en toch zie ik weinig mensen met hemdjes aan lopen. Met deze enorme hitte zou het wel lekker zijn om niet alles te hoeven bedekken maar ik wil ook niet mijn eerste werkdag mensen beledigen: mega outfit crisis dus! Gelukkig heb ik een grote spiegel in mijn huisje dus ik ga me voorbereiden op morgen.

Het avontuur is begonnen!!!

1. T. Steinkuhler:
    11 december 2016
    Leuk om te lezen Marly! Heel veel plezier en succes tijdens je avontuur!
  2. Paul:
    Hoi Marleen,
    Erg leuk, je blogje. Ga zo door. En ook al lijkt het allemaal even gezellig: blijf uitkijken!
    Liefs
    Paul
  3. Paul:
    12 december 2016
    By the way: volgens mijn kaart ligt Andheri East ten zuid-westen van Mumbai international AirPort.
  4. Kees tammens:
    Hallo Marleen,

Na het backpack reisblog van een paar jaar geleden, volg ik jullie natuurlijk met veel aandacht bij dit nieuwe avontuur
  5. Philip:
    Cool Marly!!